Zoekmachine optimalisatie

Grote kans dat een ondernemer een haat-liefdeverhouding er mee heeft. Elke ondernemer wil dolgraag dat zijn onderneming in de zoekresultaten gevonden wordt, maar hoe? Het streven van iedere ondernemer is om op de 1e pagina van ’s werelds meest gebruikte zoekmachine te verschijnen. Maar Google verklapt niet al haar geheimen, dus dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe Google haar zoekresultaten bepaalt, verandert ook regelmatig.

Of men het nu zelf doet of uitbesteedt: er moet tijd gemaakt worden voor zoekmachineoptimalisatie. Er gebeurde in 2016 zoveel in SEO-land dat menig ondernemer het maar moeilijk bij kon benen. In dit artikel praten we jullie bij over de ontwikkelingen op zoekmachineoptimalisatiegebied. Op welke ontwikkelingen uit 2016 borduren we voort en welke trends kun je verwachten?

1. Gebruikservaring en content staat voorop

‘Vroeger’ had je een duidelijke boodschappenlijst waaraan een website moest voldoen om goed gevonden te worden. Tegenwoordig draait het om content en de gebruikerservaring. Content moet gecreëerd worden voor de gebruiker en niet voor de zoekmachine. Het doel waarmee een klant online zoekt (de search intent), is belangrijker dan het zoekwoord. Mensen zoeken op een andere manier in Google dan voorheen. Er worden vandaag de dag niet slechts een paar woorden in de zoekmachine ingevoerd, maar hele vragen. Zoekmachines worden ook steeds beter in het begrijpen

van context. De focus ligt hierdoor meer op longtailzoekwoorden waarmee de zoeker een zo goed mogelijk antwoord op zijn vraag krijgt. Daarom is het belangrijk om op een andere manier naar een website te kijken. We moeten onszelf afvragen: op welke vraag wil de klant antwoord krijgen? Daar moet een website zich op richten. Waar biedt een onderneming een oplossing voor? Zorg dat een onderneming in speelt op wat de klant zoekt en wil ervaren. Door dit te doen verzamelt content die langer, uitgebreider en gedetailleerder is (content die de vraag van jouw klant beantwoordt) vaak meer backlinks. En dat is weer goed voor linkbuilding, waardoor de kans groter is dat een website op de 1e pagina van de zoekmachine eindigt.

2. Direct antwoord op de zoekvraag (featured snippets, rich snippets en structured data)

Willen we iets weten? Grote kans dat we het aan de zoekmachine vragen. Tegenwoordig toont Google steeds vaker het antwoord op onze zoekvraag direct in een featured snippet of rich snippet. Dit wordt in de zoekresultaten aangevuld met andere relevante en behulpzame sites, video’s of reviews. De zoekmachine doet alles voor een optimale gebruikservaring en gebruikers zijn nou eenmaal dol op snelle antwoorden. Structured data Met schema-markup-codes (structured data) geef je aan Google aan waar de informatie over gaat. Als je website goed in elkaar zit en je op de juiste wijze gebruikmaakt van structured data, biedt je website optimale antwoorden aan de gebruiker. Hoe beter jij gebruikmaakt van structured data, hoe groter de kans dat Google informatie van jouw website (zoals concertdata, bioscooptijden, reviewsterren, etc.) zal gebruiken voor het beantwoorden van een zoekvraag.

3. Andere manier van zoeken: voice search

Inmiddels wordt al 20% van de zoekopdrachten in Google uitgevoerd via voice search. Voice search zorgt ervoor dat het type zoekopdrachten verandert. Korte woordcombinaties worden volledige zinnen: spraakzoekopdrachten zijn meer vraaggestuurd. Zoals we eerder al aangaven, worden longtailzoekwoorden belangrijker en begrijpt de zoekmachine ook steeds beter wat je bedoelt. Zo gaf Beshad Behzadi (directeur van voice search bij Google) aan dat de speech recognition error rate in 2 jaar van 25% naar 8% is gedaald. Google probeert niet alleen een stem te herkennen, maar ook een zoekopdracht te begrijpen. Dat betekent dat bijvoorbeeld ook zoekopdrachten uit het verleden, locatie, apps en persoonlijke informatie worden gebruikt om een zo goed mogelijk antwoord op een zoekvraag te formuleren.

4. De focus ligt op mobiel

Mobiele optimalisatie is al een ontzettend belangrijk punt in de SEO-strategie, maar voor 2017 echt verplichte kost. Tegenwoordig – eigenlijk al sinds 2015 – zoeken er namelijk meer mensen op mobiel dan desktop. Google heeft ook aangegeven dat mobiel moet worden beschouwd als de standaard. De zoekmachine wil zelfs naar een mobile first index toe. Dat betekent dat in eerste instantie alleen de mobiele/responsive versie van een website wordt gecrawld en geïndexeerd. In 2017 is het dan echt zo ver, mobiel wordt belangrijker dan de computer. De accelerated mobile pages (AMP’s) van Google mogen dan ook niet over het hoofd worden gezien. Deze ‘uitgeklede pagina’s’ kunnen tot wel 85% sneller laden dan een gewone pagina. Een AMP-website herken je in de zoekresultaten door het bliksemicoontje in combinatie met de letters AMP.

5. De zoekmachine wordt steeds slimmer door AI en machine-learning

Mede door machine-learning en artificial intelligence worden zoekmachines steeds slimmer. Googles RankBrain is daar een mooi voorbeeld van. Het is één van de machine-learning-algoritmes van Google die zoekopdrachten interpreteert en zichzelf traint om steeds beter te worden in het in de juiste context plaatsen van de content. In 2017 zal de focus (onder meer bij Google) meer op machine-learning liggen, maar het vervangt het core algoritme niet, aldus Gary Illyes (Webmaster Trends Analyst bij Google). Op een leuke wijze meer leren over machine-learning en AI? Experimenteer er samen met Google op los. Dat waren ze. We hebben je bijgepraat over 5 SEO-ontwikkelingen. Er blijft nog genoeg over om te bespreken, zoals dat lokalisatie een steeds grotere rol gaat spelen en dat online veiligheid invloed heeft op vindbaarheid bijvoorbeeld.

Laten we samen werken aan de vindbaarheid

Vraag of ze al een volledig plan hebben liggen en vraag hoe zij er dit jaar voor gaan zorgen dat hun bedrijf beter online gevonden wordt? Vraag of zij nog zoekende zijn naar welke SEO-strategie voor hun bedrijf in 2017 het meeste zal opbrengen? In beide gevallen kunnen wij ze samen met jou helpen en gaan we graag in gesprek. Werken aan online succes, dat is ook dit jaar ons uitgangspunt.

Bron: DTG